tiistai 8. marraskuuta 2016

Taustatietoa minusta

Synnyin 13. joulukuuta vuonna 1533 sateisena päivänä. Olin isäni Kustaa Vaasan ensimmäinen lapsi ja minusta olisi tulevan Ruotsin kuningas isäni jälkeen. Äitini menehtyi ollessani vasta 2-vuotias ja jäin hänen ainoaksi lapsekseen. Pian isäni meni uudestaan naimisiin ja sai uuden vaimonsa kanssa kymmenen lasta. Isäni kanssa minulla oli aina pientä kismaa ja välimme olivat jännittyneet.

Uppsala_domkyrka_tomb_Gustav_Vasa01.jpg (1600×1200)
Vanhemmat hautausmonumentissa kuvattuna Uppsalassa.

Olin aina hyvä koulussa ja menestyin erityisesti matematiikassa ja kielissä, kiitos opettajieni Georg Normanin ja Dionysius Beurraeuksen. Vuoden 2016 Suomen koulutusjärjestelmä onkin mielestäni mainio. Lukuaineiden lisäksi se ohjeistaa lapsia myös taideaineisiin. Erityisesti on hyvä, että lapsien taiteellista ja musiikillista puolta pyritään tuomaan esiin. Rakastan taidetta. Se on avartavaa ja herkkää, en välitä mitä minusta sen vuoksi sanotaan. Kyllähän kuninkaan on oltava sivistynyt.

Isäni kuoli vuonna 1560 ja minut kruunattiin kuninkaaksi 27- vuotiaana. En ole koskaan tullut toimeen vanhimman velipuoleni, Juhana III:n, kanssa. Olen varma, että hän on vain kateellinen kruunustani ja asemastani, eikä arvosta minua. Isä jätti kaikille velipuolilleni omat herttuakuntansa, mikä on minusta pöyristyttävää! Kyllähän nyt Ruotsin kuninkaana minun tulisi hallita koko valtakuntaani yksin.

- Eerik XIV

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti